F. Dostojevski
“Kuritöö ja karistus”
Kui laenutasin raamatukogust romaani “Kuritöö ja karistus”, polnud
ma veel päris kindel, et raamatu ka ikka lõpuni loen. Üldiselt mulle mõrvu ja
kriminaalseid ettevõtmisi kajastavad lood ei meeldi. Seetõttu olin ettevaatlik
ja kahtlev. Lugema hakates üllatusin meeldivalt, kui kohe esimestel
lehekülgedel verega kokku puutuma ei pidanud. Samas tekkis ka huvi teada saada,
kuidas jutustus areneb, kuidas tuleb mängu
kuritöö, millest isegi pealkiri kõneleb.
Teose “Kuritöö ja karistus” kirjutas autor aastatel 1865-1866
kajastamaks allakäiku vene ühiskonnas. Romaanis on olulisimal kohal isikute
tunnete, mõtete ja ajendite selgitamine. See, kuidas endine üliõpilane jõuab
mõttelt tappa pandiandja-eit lõpuks tegudeni. Aga mitte ainult. Dostojevski on
ise öelnud: “Minu loos on lisaks veel vihje mõttele, et kuriteo eest määratav
juriidiline karistus hirmutab kurjategijat hoopis vähem, kui seaduseandjad
arvavad, osalt seetõttu, et ta ka ise seda karistust kõlbeliselt nõuab.”
Lugu on pikk ja mitmetahuline. Peamise sündmustiku kõrval arenevad
ka teised ja sugugi mitte vähem tähtsad ja huvitavad juhtumused. Raamat annab
hea ülevaate elust 17. saj Peterburis.
On üllatav, kuivõrd allakäinud nii moraalselt kui ka välisilmeliselt oli
toonane linnaelu. Räpasus, inimeste ükskõiksus
elukvaliteedi suhtes, lõhe haritlaskonna ja lihtrahva vahel on
hämmastavalt suur. Juba teose enda jooksul üritab mitu inimest endalt elu
võtta, sest kõik tundub kasvavat üle pea. Pole lootust, pole põhjust, miks
kannatada ja ikkagi elada.
Jah, see lugu, õigemini lugude pundar, on masendav. See on liialt reaalne ka täna mitmelgi pool.
Siiski pole autori eesmärgiks näidata niivõrd ühiskonna pahedele kuivõrd uurida
allakäinud isiku kohtumist halastuse ja armastusega. Halastuse kogemise ja ise
osutamise sees peitub midagi, mis ka mõrtsukat puudutab. See puudutas mindki.
See, kuidas selline inimene, justkui üdini halb – kuidas sai ta muidu midagi
sellist teha?- omab ju ka tundeid. Ta otsib lohutust, kaastunnet ja anub, isegi
põlvili, et teda maha ei jäetaks. Ise kurjategija ja aitab vaest naist, kelle mees on suremas!
Vaadates lugu ja tegelast pealispindselt, võib jääda mulje, et kõik
on nii südametu ja toores. Kogu tapatöö oma detailidega, ka see nõrgemate
aitamine. Teha midagi, mille peale pärast ainult õlgu kehitada, on mõtlematu. Teosest
paistab silma nii palju irooniat ja vastukäivust. Kasvõi fakt, et peategelane
on ise eelnevalt trükis avaldanud just kurjategija psühholoogiat käsitleva
artikli, milles järeldatu täitub tema enda puhul pea-aegu et täielikult. Või et
mõrvar on peale tapatööd nii ärevuses ja häiritud, et on nädalaid haige. Ka
see, et liiderlik noor naine loeb enne noormehe vangistamist ette Piiblit, on
kuidagi imelik, harjumatu mõelda.
Eriti mõjus on romaani lõpp.
Epiloogi lõpp. Nagu paljudes teostes, nii ka “Kuritöö ja karistuse” puhul
võidab armastus. Algab nii öelda uus elu, millel pole vanaga palju pistmist.
Pärast nii pikka perioodi hingelisi võitlusi, sünnib midagi, mis on tugevam
endisest mõtlematusest. Lugu Raskolnikovi tapatööst on lugu abitu ja elu
hammasrataste vahele jäänud inimese otsingutest hea elu, halastuse ja armastuse
järele. Mind mõjutas see lugu küll, ehkki vahel tõusin raamatu tagant segaste
tunnete ja mõtetega. Ega asjata pole “Kuritöö ja karistus maailmakirjanduse
tippteoseid.
Pille-Riin Kaaver
10LR
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar