Kes
kardab Jevgeni Oneginit?1
Aitäh
Mait-Markusele, kes avas Pandora laeka2
või viskas Erise kombel pidurahva sekka ilusa punapõskse õuna3
– istume nüüd agoraa4
aja kombel maha ja otsime, kus on vana, klassikalise5
kirjanduse ja uue, modernse6
kirjanduse logos, ethos ning pathos7.
Kirjandusõpetajana
olen alati kirjanduse poolt, lugemise poolt, aga see ei ole siiski
ametiga kaasaskäiv veidrus – oleksin kirjanduse poolt ka
mitteõpetajana.
Oma
2. klassis õppivale pojale olen juba sellest ajast saadik, kui ta
tähti kokku hakkas veerima, korrutanud: „Lugemine avab sulle kõik
maailma uksed.“ Nii on. Ükskõik kelleks ükskõik kes saada
soovib – ilma lugemiseta ei ole see võimalik – eriti tänapäeva
maailmas, kus ameteid ei pärandata isalt pojale.
Me
loeme hästi palju, igasugust teksti. Mis puutub siia (ilu)kirjandus?
Miks peaks keegi peale kirjandusteadlaste ja -õpetajate või niisama
huvitatute teadma Jevgeni Onegini seiklustest (10. LR klassis on
sellest saanud juba inside joke)? Ma lähenen sellele teemale
just koolielu kontekstis – milleks meile „Jegveni Onegin“?
Minu
kodus ei ole praegu linna veevärki – ei kraanivett ega
kanalisatsioonitorusid. Vallavalitsus otsustas: saagu vesi8.
Nii kui viimane lumekübe sulas, tulid meie õuele9
suured traktorid, kopad, kallurid ja – muutsid minu kodutee
porimülkaks – ilus ta ei ole10.
Nad võtsid metsa äärest maha mitu väga ilusat mändi. Lisaks
kõigele sellele on muidu nii vaikne ümbruskond äraütlemata
mürarikas. Ainuke tore asi selle ettevõtmise praeguses staadiumis
on see, et minu kaheaastane tütar teab, mis on kopp, kallur/veoauto,
traktor. Aga ma elan praeguse olukorra üle, sest ma tahan seda,
mille nimel töötatakse – vett ja torusid. Olen üsna kindel, et
kuidas ehitusmehed ja insenerid ka ei pingutaks, ilma otsusteta, mis
minu elu ebamugavamaks muudavad, neid eesmärke ei saavuta.
Olen
näinud õpilasi, kes on gümnaasiumis pettunud, kuna „siin ei
õpetata midagi vajalikku“. Üks esimese kursuse psühholoogiatudeng
kirjutas mulle, et seal „ei õpetata üldse psühholoogiat“.
Rahu, ainult rahu!11
Teie, gümnasistid, laote praegu alles vundamenti. See asi, mille
kallal te praegu vaeva näete, ei ole veetorude paigaldamine ega
kaugeltki mitte kraanist vee laskmine. Kui te soovite praeguses
seisus WC-potist vett alla lasta, siis peate sügavalt pettuma –
midagi ei toimu või kui, siis midagi hoopis ebameeldivat. Teie kolm
aastat on alles ETTEVALMISTUS. Kes selle kohe alguses ära tabab ja
kaugemat sihti sillerdamas näeb, see teeb rõõmuga oma tööd, sest
teab, et tegelik asi on alles ees. Torud tulevad ülikoolis ja vee
laskmine päris elus – oma kirge rakendades ja realiseerides.
Gümnaasium, ühe (või kümne) raamatu lugemine, puude mahavõtmine
ei ole lõppsiht!
Lugeja
võib küsida, mis puutub siia kirjandus. Enda vastuse saate koos
vastusega ühele teisele küsimusele: mis/kus on minu lõppsiht? Ma
oletan, et eesmärk on midagi ehitada, kuhugi jõuda – nagu
vanamehe peas vasaras ainult üks mõte: püüda kinni see hai12.
Inimene, kes õpib Türi Ühisgümnaasiumis, ei saa ju eeldada, et on
juba kohal. Või kui eeldab, siis on hullult pettunud, sest see ei
ole ju see, pole see, pole see, pole see13.
Millega
sina oma vundamenti laod? Kust sa tead, missugused on sinu
ehituskivid ja missugused ei ole mitte? Ainult sellele loota, et
tabad oma keerukad salakäigud ära lemmikainet otsides, ei saa. Sest
inimene on keerulisem kui riiklik õppekava. Üsna sama keeruline kui
– õigesti arvasid! – kirjandus.
Sellestsamast
õppevakast lähtudes ei saa tormata aja- ja kultuuriloos siia-sinna,
ringi rahmelda ja sellest siis puhta nahaga väljuda. Head inimesed
on teinud nii, et noored, kes gümnaasiumi lõpetavad, omaksid
mingitki pilti sellest, mis kunagi on olnud ja mis praegu on.
Sellepärast ongi nii, et kirjanduse kursus lüüakse lahti selle
koha peal, mil meid veel ei olnud (kursused kannavad pealkirja
„Kirjandus antiigist 19. sajandini“ ja „20. sajandi
kirjandus“). Et tekiks arusaam, miks kirjutavad tänapäeva autorid
nii, nagu nad kirjutavad, peab lugema Homerost ja Aristotelest ja
Puškinit. Tänapäeva autorid ei tekkinud tühja koha peale. Kõik,
mis me ehitame, kõik, mis on kunagi ehitatud, on rajatud eelnevale.
Samamoodi ei saa me hakata maja ehitama korstnast – noh, see on ju
kõige väiksem ja kõige lõpus ja asi see siis ei ole sada
telliskivi enam-vähem ruudukujuliselt katusele virna laduda. Kes
vähegi taipab, saab aru, et korsten saab alguse ju hoopis sügavamalt
– Homerose ajast! Sellega on veel niisugune lugu, et kui ehitad
ainult korstna, siis kütta ju ikkagi ei saa – ahi peab ikka ka
kuskil olema. Veel rohkem lugemist! (11. klassi kursuste nimed on
„Kirjandusteose liigid ja žanrid“ (st ainult ulmekirjandusega
läbi ei aja) ja „Kirjandusteose analüüs ja tõlgendamine“ –
see teine on tõsine pähkel ja just analüüsi ja tõlgendust
nõutakse lõpueksamil.)
Võib
juhtuda, et lugemine hakkab alles siis „sooja andma“, kui kogu
gümnaasium on läbi tehtud, mingi pilt kirjanduse ajaloost ja
olevikust pusle kombel kokku sätitud (abituuriumi kursused on
„Kirjandus ühiskond“ – väga põnev, üheteistkümnendikud,
meil on, mida oodata; ning „Uuem kirjandus“ – just seda ei jõua
Mait-Markus ära oodata ja kindlasti
palun siin tema abi lugemisvaliku kokkupanemisel, sest tundub, et ta
teab sellest üht-teist).
Mait-Markus
küsis, mida teevad täiskasvanuelus need, kes gümnaasiumi ajal
lugeda ei tahtnud, vaatamata sellele, et maailmas on nii palju head
(uut) kirjandust. Vastus on väga lihtne – nad ei loe, sest nad ei
oska pärleid üles leida. Sellised inimesi on miljoneid. Sellepärast
ongi minu südameasi, et teile saaks selgeks – pärlite leidmine ei
ole (enamasti) meelelahutus ja tore ja lõbus ja kerge, rääkimata
pärli valmi(sta)misest – see võtvat ikka väga kaua aega.14
Ma ei usu, et maailmas on üldse selliseid asju, mis tuleksid kergelt
– ausalt, ma ei tea ühtegi.
Kirjandus
oli kunagi (rahvaluule ajal) meelelahutus, ajaviide, aga kui ta tuli
papüürusele ja hiljem paberile, muutus tema suhe inimestega
keerulisemaks – sest lugemine ei ole igaühele jõukohane, kuna
sooja hakkab saama alles siis, kui tükk tööd on juba tehtud. Lõkke
ääres vanaisa lugusid kuulata on oluliselt lihtsam kui neid pärast
paberilt kokku veerida.15
Tuletage
meelde Tuglase Kustat ja Maalit16
– lugedes seda novelli, võib Kusta ahastust lausa oma ihurakkudega
tunda, aga Maali ei andnud järele, ja just sellepärast ja ainult
sellepärast Kusta teda niiväga armastas. Sellepärast on ka
kirjandus äge – ta paneb sind proovile, kas sa oled teda väärt.
Kui hea raamatu kriteerium on sinu jaoks, et ta läheb kiiresti
edasi, siis jääd sa tegelikust maiuspalast ilma. Kas tead, et must
leib muutub kaua aega mäludes väga magusaks, tekib tunne, nagu
sööksid kommi? Kui sa oma ampsu kiiresti alla neelad, jääd
parimast ilma. Olete kuulnud, kuidas kokad räägivad järelmaitsest.
Kes kugistab, ei saa seda kunagi tunda. Kes sööb oma toitu
tablettide kujul (raamatute sisukokkuvõtted), jäävad üldse
kõigest ilma, sest lugu, mida nad lugesid, ununeb ja emotsiooni ega
tunnetust (loe: arengut) pole üldse olnudki.
Mõned
maksiimid:
- Lugemine avab kõik maailma uksed.
- Lugemine on ainult mõnikord meelelahutus, hoopis rohkem on ta arendav. Kas „Nädalalõpp Kanal 2ga“ arendab kedagi? Ei usu.
- On selline irooniline ütlemine: „Mine arene!“ Sellel on tõepõhi all. Mitte keegi, isegi kõikvõimas Õpetaja, ei saa sind arendada. Mitte kedagi ei saa arendada, kasvatada ega parandada. Kõike seda teeb inimene ISE – areneb ja kasvab. Aga ta ei saa seda teha ÜKSI, vaid kellegi najal. Sellepärast ongi vaja vanemaid ja õpetajaid, kes looksid sulle tingimused arenemiseks ja pistavad su nina hea asja juurde. (See on Ülo Vooglaiu mõte.)
- On olemas hea kirjandus ja halb kirjandus. Reeglina on nii, et õpilased ajavad need segamini. Õnneks läheb see mõnikord mööda. Minu eesmärk on, et see läheks kõigil mööda. Ma tean, see on utoopia.
- „Kes see luges, aru sai, sellele ta tegi pai.“17 Panite tähele – aru sai. Ainult lugemisest ei piisa! See, et Jevgeni läks Tatjana juurest ära – tore, said teada (seda ei ole eriti keeruline internetist leida). Aga MIKS? Vot selle peab igaüks ise enda jaoks lahti seletama. Ja see ongi arenemine.
PS18.
Kasutasin nii palju viiteid nõudvaid väljendeid, et tõestada seda,
mida oligi tarvis tõestada19.
1
20. sajandi üks olulisemaid (nais)kirjanikke oli Virginia Woolf.
Tema teoseid peetakse feministlikeks, kuigi ta ise neid nii ei
määratlenud. Keerulise elusaatusega naine hälbis omaaegsest
elukorraldusest just sellega, et arvas, et ka naisel on õigus
töötada ka väljaspool majapidamist ning naiselikke ülesandeid.
Tema kuulsamad teosed on „Tuletorni juurde“, „Proua Dalloway“,
„Oma tuba“. Edward Albee kirjutas 1960ndatel näidendi
pealkirjaga „Kes kardab Virginia Woolfi?“. Ühes teatriblogis on
pealkirja saamisloo kohta kirjutatud nõnda: "Muide,"
küsitakse ühes ammuses intervjuus Edward Albee käest. "Kuidas
te leidsite oma näidendile pealkirja?" Ja Albee vastab: "Oli
üks saluun, kus ma ikka käisin, ning sellel saluunil oli
allkorrusel üks suur peegel, kuhu inimesed oma graffiteid sodisid.
Kusagil 1953. või 1954. aastal jõin ma ühel õhtul seal õlut
ning nägin, kuidas keegi oli vist seebiga peeglile sirgeldanud:
"Kes kardab Virginia Woolfi?" Kui ma hakkasin näidendit
kirjutama, tuli mulle see meelde. Ja muidugi tähendab "Kes
kardab Virginia Woolfi" – kes kardab elu ilma /.../"
Näidend ei räägi V. Woolfi elust.
„Jevgeni Onegin“ on Aleksandr Sergejevitš Puškini värssromaan kahe armastaja elu keerdkäikudest. Peetakse eesti tõlkekirjanduse absoluutseks tipuks – Betti Alver eestindas seda mitu head aastat. Tasub lugeda üksnes ilusa keelekasutuse pärast. Kasutan tema nime pealkirjas põhjusel, et oleme 10 LR klassiga temast teinud juba koodi.
„Jevgeni Onegin“ on Aleksandr Sergejevitš Puškini värssromaan kahe armastaja elu keerdkäikudest. Peetakse eesti tõlkekirjanduse absoluutseks tipuks – Betti Alver eestindas seda mitu head aastat. Tasub lugeda üksnes ilusa keelekasutuse pärast. Kasutan tema nime pealkirjas põhjusel, et oleme 10 LR klassiga temast teinud juba koodi.
2
Kreeklaste peajumal Zeus tahtis karistada inimesi selle eest, et
Prometheus andis neile tule. Zeus lasi sepiste jumalal Hephaistosel
valmistada kauni naise, kelle nimeks sai Pandora. Kõik jumalad
kinkisid Pandorale midagi head – ilusa välimuse, ehted jne. Aga
talle anti kaasa ka teistsuguseid kingitusi – kõik maailma pahed,
mis pandi laekasse ja Pandoral keelati seda avada. Prometheus oli
inimkonda hoiatanud, et Zeusilt ei tohi midagi vastu võtta, aga
teate ju küll neid inimesi – nõrgad. Muidugi võeti ilus naine
inimeste seas vastu, Prometheuse enda vend Epimetheus nais selle
kauni olevuse. Ja teate ju küll neid naisi – nõrgad. Pandora
avas suures uudishimuhoos laeka, kõik jamad lendasid sealt välja.
Suure kiiruga lajatas naine kaane kinni, nii et laekasse jäi veel
viimane – lootus.
3
Vot selle loo teadmiseks peab osalema kursusel „Kirjandus
antiigist tänapäevani“. Õnneks on see olemas ka netiavarustes.
Guugelda: tüliõun, Trooja sõda, ilus Helena vms.
4
Homerose ajal
vabade kodanike rahva-, kohtu- ja sõjaväekogunemine, hiljem ka
kogunemiskoht ise. Reeglina paiknesid agoraa ääres
Kreeka polise ametiasutuste
hooned, templid ja
kauplused. Meie kooliski on agoraa olemas. Huvitav, kus?
5
antiikne, Vana-Kreeka ja Rooma kultuuri kuuluv, sellele
omane; eelmise eeskujudest lähtuv Klassikalised
skulptuurid. Klassikalised keeled 'vanakreeka ja ladina
keel'. Klassikalised värsimõõdud. Klassikaline
maadlus 'maadlus, kus võtetes ei tohi kasutada jalgade abi,
Kreeka-Rooma maadlus'. ||‣ ladina ja
vanakreeka keele ning antiikse kultuuri uurimise v. õppimisega
seostuv Klassikaline filoloogia, filoloog. Klassikaline
haridus. Klassikaline gümnaasium. Eesti keele seletav
sõnaraamat. See tähendab, et klassika on automaatselt
midagi (väga) vana.
6
uudne, moodne Modernsed
kunstivoolud. Plaat modernsete lauludega. Linnal on modernne
spordihall, haigla, hotell. Teda peetakse meie kõige modernsemaks
näitlejaks, kunstnikuks. Ta on väga modernsete vaadetega.
Eesti keele seletav sõnaraamat. Modernse kirjanduse algust loetakse
II maailmasõja lõpust. Meie teiega elame juba post-postmodernses
ajastus. Kas keegi nuputaks välja mõne loomingulisema nimetuse?
7
Aristotelese nõuded igale etteastele, olgu see (ilu)kirjandus,
näitemäng, väitlus või luuletus: logos – argument,
ethos – väärikus, eetika, pathos – tunne,
katarsis – see omakorda tähendab puhastumist, kõrgemale
pürgimist.
8
Parafraas (ümbersõnastus) piibli loomisloost, kui Jumal lausus:
„Saagu valgus!“ Ka piibel on osa kultuurist ja seda ei pea
lugema üksnes usulistel eesmärkidel.
9
Viide Oskar Lutsu „Kevadele“, milles Toots kibatuses olles
hüüab: „Mis nad siis tulevad meie õuele kaklema?“
10
Juhan Liivil on luuletus pealkirjaga „Ilus ta ei ole“. Seal ta
kirjeldab, kui kole on ikka Eestimaa. Aga lõpetab sellega, et see
maa on äraütlemata ilus.
11
Astrid Lindgreni tegelane Karlsson Katuselt, kelle motolause see
oli. Pärast selle ütlemist hüppas ta tavaliselt katuselt alla.
Seda peate tegema ka teie!
12
Viide Ernest Hemingway’le Nobeli preemia toonud (tema kõige
õhemale) raamatule „Vanamees ja meri“. Kes loeb, see teab!
13
Marju Kuut laulab nii: „Kuid see pole see pole see.“ Ilus laul
on, kuula siit: https://www.youtube.com/watch?v=u0roIYD_uKs.
Olovernese pead, millest ta laulab, guugeldage ise.
14
Viide Karl Ristikivi väga ilusale luuletusele: Ka sisaliku tee
kivil jätab jälje, kuigi me seda ei näe. Iga mõte, mis tuleb ja
läheb, jääb kuhugi alles. Vaata siit:
http://www.cs.ut.ee/~lipmaa/luule/arhiiv/RistikiviK.php
15
Paljud vanaisad on oma elu raamatuks kirjutanud. Ülo Vooglaid
avaldas oma mõne aasta eest, pealkirjaks: „Vanaisa“.
16
Eesti Kirjanike Liidu rajaja ning ajakirja Looming asutaja
Friedebert Tuglase tuntumaid novelle „Suveöö armastus“ räägib
kahe noore, Kusta ja Maali teineteise otsimisest ja leidmisest.
17
Tsitaat tuntud lastelaulust, kus kass kutsus lapsi lugema.
18
Tähendab Post Scriptum – tuleb ladina keelest, tähendab pärast
kirja. Kuna tol ajal (keskajal) kirjutati kõiki kirju käsitsi ja
papüürus oli roppkallis, ei hakatud kogu kirja ununenud rea pärast
ümber kirjutama, vaid lisati kirja alla oma enne kirjutamata jäänud
mõte. Kes soovib, võib kirjutada ka PPS. Sisuliselt on kõik
viited PS-id.
19
Tänapäeva noortele meeldivad lühendid. Kas MOTT on teile juba
tuttav? Ja mida ma tahtsin siis tõestada? Et ilma gümnaasiumi
kirjanduskursusteta oleks sellest tekstist täiel määral
arusaamine raskendatud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar