Abituriendid esitasid mulle väljakutse: mis te muudkui räägite siin, kuidas kirjandit kirjutada. Kirjutage meile üks väga hea kirjand! Ma kirjutasin kirjandit viimati aastal 1996. Oma õpetajatöös olen väga sageli mõelnud, kuidas on võimalik, et ma õppisin viis aastat õpetajaks ja mitte keegi ei õpetanud poole sõnagagi seda, kuidas õpetada kirjutama kirjandit (tarbetekstide õppimist mäletan küll) - ajal, mil gümnaasiumi lõpetamiseks pidi kirjutama 800sõnalise kirjandi. Pärast tundidepikkust vaevlemist sai valmis allolev kirjatükk. Käsitsi kirjutades oleksin ma ilmselt lihtsalt üks suur hunnik õnnetust.
Tööülesanne: Kirjuta kuni 400sõnaline arutlev kirjand, milles analüüsid ilukirjanduse lugemise olulisust tänapäeva maailmas. Arutle ka selle üle, miks tänapäeval lugeda ei armastata. Too näiteid ilukirjandusest ja/või ajaloost ja/või ühiskonnast. Pealkirjasta kirjand!
Lugemise eesmärk, vaev ja – õnn
Möödunud jõulude
eel küsis üks abiturient minult, mida ma oma lapsele jõuludeks
kingin. Vastasin, et raamatuid. Olles vastuse üle imestunud, esitas
õpilane uue küsimuse: „Aga kas tal nutitelefon on?” - „Ei
ole.” Meie vestluse käik hakkas noormehele aina enam huvi pakkuma
ja ta käis välja väga tugeva argumendi, mis oleks pidanud
kinnitama tema seisukohta: nutitelefon teeb lapse kindlasti palju
õnnelikumaks kui raamatud. See väide pruugib paika pidada, ent ei
kanna vilja: lugemise-õnn toodab kaugemaleulatuvat ja pikemaajalist
resultaati kui nutitelefoni-õnn.
Lugemisel on väga
palju erinevaid eesmärke ja kindlasti saab neid tulpadesse jagada
ainuüksi teksti iseloomu põhjal: tarbeteksti ülesanne on anda
teadmisi, kasutusjuhendi puhul on oluline juhendada, seadus peab
sätestama, ilukirjandus aga... peab olema ilus, parafraseerides
Oscar Wilde'i.
Siiski ei seisne
kunstiteksti olemus vaid esteetikas, kuigi sel on kanda oluline osa.
Laenates veel teistki mõtet iiri kirjaniku Oscar Wilde'i sulest,
tõdeme, et kunst peegeldab vaatajale tema enda mina. Kunsti – ka
ilukirjanduse – kaudu saab inimene teada, kes ta on. Prantsuse
tekstfilosoof Roland Barthes kinnitas seda avastust tõdemusega, et
just lugeja tekitab teose. Autor võib ju kirjutada, aga teos –
looming – see sünnib lugejas. Niisiis, maailmas ei oleks ühtegi
surematut kirjateost, kui keegi neid ei loeks. Aga milleks lugeda –
luua, kui on olemas nutitelefon?
Üha enam kurdetakse
nii meedias kui koolides selle üle, et tänapäeva (kooli)süsteem
toodab inimmassi, kes ei ole võimeline looma. Gümnaasiumi- ja
ülikoolilõpetajad oskavad väga hästi fakte pähe õppida ja neid
reprodutseerida, aga küsimusi esitada, puude taga metsa näha ja
põhjuse ning tagajärje seost leida (rääkimata nende eristamisest)
ei suuda. Seda probleemi ei ole võimalik lahendada kiiresti: täna
ei mõista ma midagi, homme hakkan lugema, ülehomme saan aru.
Inimesele vundamendi ladumine on aastatepikkune töö(!), millele
peavad aluse panema lapsevanemad ning õpetajad.
Valgustusaja
filosoof Voltaire, kelle nime peetakse sama suureks kui tervet
sajandit, pani jutustuse „Candide ehk optimism” lõpus õpetaja
Panglossi suhu mõtte: iga inimene peab harima oma aeda. Pangloss oli
oma osa teinud, nüüd oli aeg Candide ellu saata just selle
õpetussõnaga. Kristlaste pühakiri piibel, mis katab oluliselt
rohkem sajandeid kui Voltaire, võrdleb samuti inimest põllumaaga.
Kes tahes on kordki elus kaevanud maad, külvanud seemet, rohinud,
hoolitsenud, kastnud ja kannatanud, võib järeldada: needsamad
protsessid kehtivad ka inimese juures. Eelmisel kevadel ilusaks
tehtud peenramaa vajab uuel hooajal jälle kaevamist – lugemise
olulisus ei lõpe samuti, isegi mitte tänapäeva
maailmas, kus haritud inimesi aina enam ja enam tarvis läheb.
Veelgi enam, haritud inimene ei saa kunagi valmis, raamatud ei saa
kunagi ära loetud.
Nii nagu igas
kunstivaldkonnas, kehtib ka kirjanduses sõna „klassika”.
Tänapäeva klassika on meelelahutus, populaarne kultuur – see ei
hari maad, vaid lahu(s)tab inimese isikupära. Lugemine, eriti luule
lugemine, on läbi aastasadade kuulunud elitaarsete tegevuste hulka –
igal ajastul oma põhjused: kallis papüürus, piiratud
õpivõimalused, klassiühiskonnad (paratamatus) ja tänapäeval –
laiskus (valik). Nii nagu üksikud saavad superstaariks ja väheste
varandus kannatab pidada luksusvillat, ei ole ka lugemine enamuse
pärusmaa. Raamatud ei ole siiski luku taga, kuigi neid on lugematul
hulgal põletatud ja põlatud – ka eesti kirjanike teoseid;
lugemise värav on kõigile avatud, aga sisse astuvad vähesed. Ja
nemad naudivad – alus on rajatud, maa on kaevatud, iga edasine hetk
raamatu seltsis on hetk iseendaga.
Sel vastuolulisel
ajal, mil igaüks soovib olla eriline, ent püüdleb vaid selle
poole, et ühtlustuda, oleme kõik muutumas nutitelefoni-kujuliseks.
On emasid-isasid, kes on rõõmsad, kui nende lapsed osakavad
moodsate IT-vahenditega toime tulla ja koguni presidenti kuulates
võiks arvata, et meie ühiskondlik õnn seisneb heades
infooskustes. Kõigi pädevuste ema on aga võime lugeda, sellest
kasvab välja oskus loetust aru saada, omandatud teadmiste ja
emotsioonide vahel seoseid luua ning loetust allusioone leida. Kui
lugeja jõuab sellisele tasemele, leiab ta õnne iseendas (või oma
nutitelefonis – kui sinna on laetud mõni raamat).
Averonika Beekmann
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar