Kokkuvõte ja arvamus S.Kaugia artiklist „Õigusnormide kohast eri kultuuriruumides“
Igas ühiskonnas on
mingisugused normid, olgu siis need kas sotsiaalsed- või õigusnormid. Enamasti
küll käivad need koos, kuid leidub ka õigussüsteeme, kus eelnevalt nimetatud
kahel normil on erinevad rollid ja koht.
Euroopaliku
kultuuriruumi saab nimetada ka Mandri-Euroopa õigusperekonnaks. Nende
õigussüsteemide õigus on välja kujunenud Rooma õiguse põhjal. Terve elu algseks
korraldamise ja majandamise vahendeiks olid tavad, see oli juba enne riigi
teket. Pärast tulid tavaõigused tavade asemele. Kuigi nende täitmist kontrollis
riik, siis sai tavaõiguseid endale meeldivalt lahti seletada, kuna tegemist oli
kirjutamata õigusega. Hiljem sai oluliseks õiguse allikaks seadus. Tänapäeval
käivad tavad ja seadus koos. Seadus on küll kirjutatud reegel, kuid tavad aitavad
neid tõlgendada ja langetada õiglaseid otsuseid.
Angloameerika
õigussüsteem seevastu ei tekkinud Rooma õiguse põhjal ja selle
lahtiseletamisel. Angloameerika õigussüsteem tekkis ja arenes iseseisvalt,
seetõttu nimetatakse Inglise õigust ka tavadest tulenevaks õiguseks. Seal võib
õigus olla kas kirjutatud või kirjutamata. Ka kohtus toimib süsteem, mis on
väljakujunenud praktika järgi, mis põhineb omakorda rangelt järgitud tavadel,
mitte ei ole selleks kehtestatud kohe uusi norme. Ühesõnaga on Inglise õigus
arenenud ka kohtuprotseduuride käigus. Isegi kui võetakse üle mõne teise maa
ideid, siis arvestatakse ja austatakse oma tavasid. Uued ideed kohanduvad
tavadega. Näiteks on Inglismaal siiani kohustuslik täita tava, kui too on iidne
tava, see tähendab, et tava kehtis juba enne 1189. aastat.
Aasia ja Aafrika
õigussüsteemides on kirjutatud käitumisreeglid. Siia õigussüsteemi kuuluvad ka nii
islami kui ka hindu õigus. Mõlemal religioonil on oma seaduste kogumik
(vastavalt šariaat või tšatrad), mis reguleerivad inimeste suhteid.
Reguleerivad aspektid ei ole pelgalt koodeksid, vaid traditsioonidel ja usul
põhinevad käitumisnormid. Kaug-Ida ja Aafrika riikides eelistatakse leppimist,
mitte kohtus käimist. Sealsele ühiskonnale ei saa veel peale suruda uusi norme,
nad ei ole neid valmis omaks võtma. Seaduseandja peab arvestama kohalikke
kehtivaid õigusnorme.
Seega on tänapäeval
kahte sorti õigussüsteeme. Ühes on inimkäitumise peamised reguleerijad
õigusnormid ja teises on tolleks õigusvälised normid. Kuid laialt on levinud
arvamus, et õiguskorra parandamiseks tuleb seadusi juurde luua. Tegelikkuses
nii ei ole. Antud hetkel sõltutaksegi liigselt seadustest ja ise probleeme
lahendada ei osata, kohe minnakse kohtusse. Selle vastupidiseks näiteks on
Jaapan, kus kohtud on liiga ülekoormatud ja seaduste hulk ei ole suurenenud,
pigem vähenenud. Selline olukord on loodud meelega ning selle tulemusena on
tugevnenud sotsiaalne kokkukuuluvus, suurenenud reputatsioon ja hea nime roll
sotsiaalse regulatsiooni vahendina. Tulebki vaadata, millised suhted vajavad
õiguslikku reguleermist ja millised mitte, sest autori väitel eksisteerivad
õigusnormide kõrval ka paljud teised igapäevased sotsiaalsed normid, mis juba
reguleerivad inimeste käitumis ühiskonnas.
Minu arvates oli autori
loodud tekst küllaltki raske ja kohati ka liiga ühelt teemalt järku teisele
teemale minev. Autor oli palju tsiteerinud ja vahepeal tundus, et tema enda
mõtteid tolles tekstis ei leidugi. Kuid siiski oli tekst arusaadav ja kindlasti
nõustun autori seisukohaga, et seadused on tänapäeva maailmas kohati ülepea
kasvanud. Iga probleemi jaoks ei pea minema kohtusse, vaid saab ka inimlikult
rääkides lahendada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar