teisipäev, 4. november 2014

Tiina Tammani nimelise arvamuslugude konkursi teise koha töö: Kui protestivaim minus välja lööb

Mulle EI meeldi, kui tehakse nii, nagu mina ei taha, kuid tehakse siiski. Ma olen tihti hommikul ärgates mõelnud, mida ma saaksin täna teha paremaks ning mis tagajärjed võivad sellel olla homme, kuid mõeldes ümbritsevale ühiskonnale, tundub see tühisena. Olenemata sellest, kui ma võib-olla suudangi mõned asjad paremaks teha, on tunne, et globaalses mastaabis pole minust kasu. Kõik tähtsad otsused tehakse meie eest ära. Osad otsused tehakse Riigikogus, kuid on ka otsused, mida teeb ühiskond ise, ilma et endale seda teadvustaks. Tsiviliseeritud ühiskondades on välja kujunenud normid, mida suurem osa inimestest järgib, kuid mis juhtub siis kui ma ei taha. Vahel ma lihtsalt ei taha olla, nagu on kõik teised. Eirates mingisuguseid ühiskonnanorme, tekib vabaduse tunne. Tunne, et võin teha, mida ise tahan.

Ühiskonna normid on üks suurmaid probleeme, miks meil ei ole suurt ühtset ülemaailmset riiki, mis toimiks laitmatult. Erinevad piirkonnad on lihtsalt erinevalt kujunenud. Aga mis on selle tagajärjed? Juba väikse poisina meeldis mulle jälgida moodi ning käia teistmoodi riides, ma jälgin seda siiani, kuid mida vanemaks ma sain, seda rohkem ma muutusin selliseks nagu inimesed ümberringi. Käin lihtsalt pusa ning teksadega. Paremal juhul juhtus jalga ka paar mõne parema firmanimega jalatsit. See on tavaline. Paljud noored ja ka täiskasvanud otsustavad olla tavalised, sest see on mugav ja pealegi kõik on sellised. See on normaale, see on ühiskonna norm. Normid tapavad meie isikupära. Enamik lihtsalt ei mõtlegi selle peale ja on edasi sellised, nagu nad alati on olnud.

Kui ma tavaliselt käin teksadega koolis ning ühel heal päeval panen jalga oranži värvi ülistiilsed püksid, siis vaadatakse mind imelikult, sest see ei ole tavaline. Olgugi et näen äge välja, aga lihtsalt pole tavaline. Kui ma olen stiilne enda mõistes, siis mind ei huvita, mida teised arvavad. Minu välimus on osa minu enesekindlusest, mis omakorda on tulemusliku õppetöö võti. 
Ma võin olla hea õpilane ja käia stiilselt riides, kui ma tahan, kuid mulle EI meeldi, et praegune koolisüsteem on suures osas täielik ajuvabadus. Õpilastele ei suudeta pakkuda, mida nad tahavad. Kõiki üritatakse kohelda võrdselt ja räägitakse võrdõiguslikkusest, kuid tegelikult oleme me kõik vaimselt ebavõrdsed ja erinevate võimetega. Kool peaks olema meie hüppelaud ellu, kuid tohutult palju õpetatakse meile asju, mida me kunagi ei vaja, samas kui jäävad õpetamata asjad, ilma milleta elus hakkama ei saa. Suuremale osale riigiisadele meeldib lihtsalt omaette tiksuda, olla tavalised ja vältida radikaalseid meetodeid, mis oleks progressiivsed. 
Koolisüsteem vajab reformi. Reformi all ma mõtlen sisulist reformi. Praegune elukorraldus toimib nii, et igal pool on keegi mõelnud välja mingi süsteemi, kuid võib juhtuda, et mõni süsteem on päris halb. Ja kui on halb süsteem, siis hakatakse seda sama halba süsteemi järk-järgult parandama. Tegelikult oleks palju parem toimida nii, et kui keegi on teinud halva süsteemi, siis tuleb seda analüüsida ja asendada uue ja paremaga mitte üritada parandada vana.
Mulle EI meeldi Eesti riigikorraldus. Ma elan demokraatlikus riigis, kuid tihti tundub, et demokraatia algupärasest tähendusest on tekkinud mingi uus valitusvorm, mis seaduse silmis on demokraatia, kuid tegelikult seda pole. See on üks paljudest halbadest süsteemidest, aga suurem osa on sellega rahul, sest paremad süsteemid ei ole jõudnud avalikkuseni ning istuvad vaguralt sotsioloogide lauasahtlites ,oodates paremaid päevi, mida ei pruugigi kunagi tulla. Kui inimestel on enam-vähem hea olla, siis nad ei mõtle sellele, et kuidagi peaks saama veel paremini. Inimesed on oma loomult laisad. Bill Gates ütles kunagi, et kõige raskemate tööde tegemiseks on vaja kõige laisemaid inimesi, sest nemad leiavad lihtsaima viisi nende tegemiseks. Laiskus on andnud inimkonnale suured saavutused, kuid see sama laiskus on ka see, mis viib meid lähemale sellele, kui ühiskond iseenda kätte ära mandub. Erinavates riikides on inimesed erinevat moodi laisad ning see on ka üks põhjustest, miks võivad olla arengumaades töötava töölise ning Euroopa poliitiku maailmapildid niivõrd erinevad. Radikaalsed erinevused tekitavad samal planeedil elavatel inimestel lahkarvamusi, mis omakorda tekitavad sõdu. Sõjad on halvad, olenemata nende tagajärgedest, kuid nende hea külg on see, et suurem osa tulevikus kasutatavatest tehnoloogiatest arendatakse välja just sõjatööstuses.
Mulle EI meeldi, et Ukrainas on sõda ning inimesed peavad elama hirmus, mis saab edasi, kuid mulle meeldib protesteerida selle vastu, et venelased ei saaks teha nii, nagu nad tahavad. Loota võib, et sõjal on ka omad head küljed. Mida lollim on rahvas, seda rohkem nad sõdivad, ning mida rohkem nad sõdivad, seda suurem on tõenäosus, et nad saavad kõik halva endale tagasi. Kui see juhtub, siis võib-olla oleme me ühtsele maailmale jälle sammukese võrra lähemal. Sõda iseenesest tekib just sellepärast, et inimestel on erinevad vajadused ning erinevad maailmapildid. Maal olevaid ressursse ja maavarasid võrdselt jagades võiks elada kõik 7 miljardit inimest külluses, kuid inimeste oma lolluse tõttu on see praegustes tingimustes võimatu
Protesteerimine on tore, kui mind võetakse kuulda. Olgu probleem ühiskonnas, kus ma elan, koolis kus ma käin, või riigis, kus ma elan. Neil on kõigil üks ühine joon. Kui piisavalt vaeva näha ja mitte olla liiga laisk, siis on võimalik muuta asju paremaks. Kui üksi olles ei pruugi keegi mind kuulda, siis kindlasti on võimalik ümbrusest leida mõtekaaslasi, kes arvavad samamoodi. Laiskus on inimkonda edasi viiv jõud, kuid laisk tuleb olla mõistlikult, sest see jõud võib viia ka taandarenguni.

Kaarel Eesnoo, 11.LR klass




Kommentaare ei ole: