neljapäev, 29. jaanuar 2015

Ühe luuletuse peegeldus: Veiko Märka "Jumal syndis..."



Jumal syndis nagu arvata võiski
Otepääl sepa pojana.
Tema isa oli aga linnapea.
Ilus nagu tuul. Osav nagu pilv.

Keskhariduse omandas Jumal
Väimela sovhoostehnikumis.
Teadmisi kogus visalt ja sihikindlalt,
Käitumine oli eeskujulik.

Öösiti noor Jumal harilikult magas.

Mina tutvusin Jumalaga 1984.aastal Tartus.
Ta kõndis üle Emajõe,
Söötis nälgivat Indrek Toomet tuhande leivaga,
Õpetas pimedaid yliõpilasi liftiga sõitma.

Tõenäoliselt elaski Jumal Sel ajal liftis.

Jumala heldus on piiramatu.
Ta on Avant-Garde´i viljakaim sponsor.
Sanpellegrino sukkpykste loomise ajal
Lubas ta ennast kutsuda Sanpellegrinoks.

Jumal ise nimetas Mart Laari generalissimuseks
Kinkides talle yhtlasi võime
Säilitada piima ka toatemperatuuril väskena.
Tänutäheks nimetas Mart Laar Jumala
Vägede Jehoovaks.

Kogu oma eksistenti jooksul
On Jumal teinud yheainsa vea.
Ta pyydis luua enne mikrolaineahju
Ja alles siis mikrolained.

Siiski ei anna see alust kahelda tema olemasolus.


See luuletus räägib usust ja kuidas inimesed omamoodi on kokku puutunud Jumalaga, kuid ebausklikus, natukene naljatavas toonis. Autor räägib sellest, kuna ta tahab kritiseerida inimest usku jumalasse, aga ta ise, tundub, on erapooletu usu suhtes, ta tundub olevat uskumise ja mitte uskumise vahepeal. 

Autor mainib selles teoses Avant-Garde´i, mis küll ei ole mingi reaalne firma või organisatsioon, kuid võib tähendada avangardismi, ehk autor arvab, et jumal toetab nii-öelda piiride rikkumist ja riskimist, ning ka oma unikaalse arvamuse edasiandmist, mitte järgida ühiskonna arvamust. Ka metafoor vägede Jehoova, viitab sellele, et Jumal on nende vägede olemise algpõhjus ja igavesti olemasolev. 

Autor kirjutab ka pimedatest üliõpilastest, kes ei oska liftiga sõita ja keda Jumal peab õpetama. Ma arvan, et ta tahab sellega öelda, et need pimedad üliõpilased on alles sisse astunud ülikooli ja on veel lollid, ehk siis pimedad, ja nad ei näe veel oma teed. Lift selles on nende õpilaste tee valgustatuseni, millega nad ei oska tõusta. 

Autor mainib ka siin Indrek Toome söötmist tuhande leivaga, mis võib tähendada, et Jumal on Indrek Toome, kes on nõukogudeaegne Eesti poliitik ja ärimees ja kes on arvatavasti rikas, edu põhjus. Ta püüsid luua enne mikrolaineahju ja alles siis mikrolained, see võib viidata sellele, et Jumal võib olla loonud midagi mis on millegi tootja tulem, ja alles siis on loonud selle tootja. 

Sellel luuletusel on ka mingi muu tähendus või iva, mida mina ei näe, kuid see, mis mina näen, on usuteemaline ja mingis mõttes kritiseeriv, aga ka räägib sellest, kuidas suuremad Eesti tegelased on saanud selle, mis nendel on, ka tõesti omal käel või kellegi abiga.


Kommentaare ei ole: